SOLAT SENDIRIAN ATAU SOLAT BERJEMAAH?
Sebagai umat Nabi
Muhammad sallallahu alaihi wasallam, kita amat digalakkan untuk mencontohi
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dalam segenap aspek kehidupan,
termasuklah dalam hal pelaksanaan ibadah solat. Memandangkan begitu tingginya
nilai ibadah solat dalam Islam, maka kita sebagai Muslim juga dituntut untuk
bersungguh-sungguh mengerjakan ibadah tersebut, sesuai dengan apa yang telah
ditunjukkan oleh Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kepada kita.
Antara perkara utama yang
harus kita contohi Rasulullah sallallahu alaihi wasallam dalam hal solat ini
ialah menunaikan solat fardu lima waktu secara berjemaah. Melalui perkataan
Nabi sallallahu alaihi wasallam kita dapati bahawa baginda amat menitik
beratkan pelaksanaan solat fardu secara berjemaah ini dalam kalangan umatnya.
Bahan dalam salah satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim,
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam pernah mengancam untuk membakar rumah
orang yang meninggalkan solat berjemaah.
Daripada Abu Hurairah
radiallahuanhu, bahawa Nabi sallallahu alaihi wasallam bersabda (maksudnya):
Malah dalam satu hadis
yang diriwayatkan oleh Muslim juga, bahawa pernah suatu ketika datang seorang
lelaki buta kepada Rasulullah sallallahu alaihi wasallam yang meminta keringanan
untuk solat di rumah. Namun, tatkala lelaki itu hendak pergi, Rasulullah
sallallahu alaihi wasallam memanggilnya dan bertanya, "Adakah engkau
mendengar laungan azan?" Lelaki buta itu menjawab, "Ya."
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam kemudiannya berkata, "Kalau begitu,
penuhilah panggilan itu (solat secara berjemaah)."
Mesej daripada hadis ini
cukup mudah, iaitu jika lelaki buta pun Rasulullah sallallahu alaihi wasallam
anjurkan supaya bersolat secara berjemaah, inikan pula kita manusia normal dan
mendengar azan hampir setiap hari. Sudah pasti diri kita lebih dituntut oleh
Rasulullah sallallahu alaihi wasallam untuk melaksanakan solat berjemaah.
Melalui sirah baginda
sallallahu alaihi wasallam, kita dapati bahawa sejak baginda berhijrah ke
Madinah, baginda tidak pernah meninggalkan solat berjemaah sehinggalah baginda
wafat (selama 13 tahun di Makkah sejak kedatangan Islam, Rasulullah sallallahu
alaihi wasallam dan para sahabat terpaksa solat secara bersembunyi atau
bersendirian di rumah masing-masing kerana sentiasa berada dalam keadaan
ditekan oleh kaum Quraisy). Malah, ketika Rasulullah sallallahu alaihi wasallam
dalam keadaan sakit tenat pada penghujung hayat baginda, baginda dipapah oleh
para sahabat radiallahuanhu untuk menunaikan solat berjemaah di masjid. Hal ini
sememangnya menampakkan betapa Rasulullah sallallahu alaihi wasallam ingin
mendidik umatnya agar mengambil berat akan ibadah solat fardu secara berjemaah
ini.
Mengenai hukum
mengerjakan solat fardu secara berjemaah ini, antara pendapat yang termasyhur
ialah daripada Imam Nawawi. Menurut beliau, solat berjemaah pada lima waktu
yang fardu (selain solat Jumaat) hukumnya adalah fardu kifayah, yang mana
diwajibkan bagi individu lelaki yang berakal, telah baligh, bermukim, mempunyai
pakaian menutup aurat dan tidak uzur syarii. Hukum fardu kifayah ini bermaksud
apabila ada sekumpulan orang di sesebuah mukim atau kampung mendirikan solat
berjemaah di masjid atau surau, maka gugurlah dosa atas orang-orang di situ
yang tidak menunaikan solat berjemaah. Namun jika tidak ada seorang pun di
dalam mukim atau kampung tersebut yang menunaikan solat berjemaah, maka semua
penduduk di situ mendapat dosa.
0 comments:
Post a Comment