Puisi Hari Graduasi
-
PUISI UNTUK HARI GRADUASI TAHUN 6 & KONVOKESYEN PRASEKOLAH 2016 Pesan Ibu (
i ) Ibu pernah berpesan… saat pertama kali kaki ini melangkah ke sebuah
tempat ...
8 years ago
Setinggi langit pun ilmu kita,bukanlah MULIA jika tiada IMAN di dada
Langkah 4
( 10 minit)
|
Tugasan aktiviti kumpulan.
Menyusun model karton
mengikut kedudukan imam dan makmum dalam solat berjemaah.
|
Guru
membahagikan murid kepada lima kumpulan.
Guru
memberi arahan supaya murid berada dalam kumpulan masing- masing.
Guru
mengedarkan model karton solat berjemaah kepada setiap kumpulan
Guru
memberi arahan setiap kumpulan menyusun kedudukan Imam dan Makmum
Setiap
murid mengikut arahan guru dalam masa yang telah ditetapkan
Murid
melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru
Hasil
kerja yang telah siap dibentangkan di hadapan kelas
|
Membuat
Pengukuhan :
Guru
memberi peluang kepada pelajar mengaplikasikan segala penerangan yang diberi
dengan menunjukkan prestasi mereka
Model
karton
Penilaian
terhadap penguasaan murid
Mengembangkan
kemahiran murid
|
Penutup
( 5 minit)
|
Rumusan isi pengajaran dan pembelajaran.
Tugasan individu sebagai pengukuhan-Lembaran kerja.
Nasyid solat berjemaah.
|
Guru
membuat rumusan berkaitan isi pengajaran.
Guru
memberikan tugasan kepada murid.
Guru
memberi nasihat kepada murid agar apa yang dipelajari dijadikan amalan dan
menjadi contoh dalam kehidupan seharian.
Murid-murid
mendengar arahan guru.
Mengakhiri pembelajaran guru dan murid menyanyikan lagu
solat berjemaah.
|
Guru
menyediakan lembaran kerja kepada murid.
Mengekalkan
dan mengembangkan pengetahuan murid
Video lagu solat berjemaah.
|
Langkah 2
( 10 minit)
|
Lafaz Niat Solat Berjemaah.
-Solat Subuh
-Solat Zuhur
-Solat Asar
-Solat Maghrib
-Solat Isya’
|
Guru
menyoal murid tentang lafaz niat solat berjemaah yang telah dipelajari pada
pembelajaran
yang lepas
Guru
menyebut lafaz niat solat berjemaah berpandukan slide.
Guru
membimbing sebutan lafaz niat.
Murid-murid
menyebut lafaz niat mengikut sebutan guru.
Murid-murid
menyebut secara latih tubi.
Murid
membaca slaid yang dipaparkan.
Murid-murid
mendengar ulasan daripada guru.
Murid
menerima lembaran kerja sebagai tugasan pengukuhan .
|
Merangsang
proses mengingat semula
Persembahan
slaid
Guru
mengaitkan maklumat baru dengan maklumat yang telah dipelajari.
Guru
menyediakan lampiran kerja kepada murid.
|
Langkah 3
( 15 minit)
|
Kedudukan Imam dan Makmum ketika solat berjemaah.
|
Guru
menayangkan gambar kedudukan imam & makmum melalui slaid ms powerpoint.
Guru
membimbing pelajar untuk menjadi model sebagai imam dan makmum
Guru
menggunakan model kartun solat berjemaah.
Murid
memerhati gambar tersebut dengan teliti
Murid-murid
mengikut arahan guru dengan baik dan melaksanakan aktiviti kumpulan.
Murid
mendengar dan melihat dengan teliti
|
Menyediakan
isi pembelajaran :
Guru
menyampaikan isi kandungan pengajaran menggunakan kaedah lakonan.
Slaid
persembahan
Memberi
Bimbingan :
Guru
memberi panduan kepada murid bagaimana kedudukan imam dan makmum solat
berjemaah.
Nilai
murni: Berdisiplin dalam kehidupan seharian.
Model
karton Solat berjemaah.
|