Langkah 4
(  10 minit)




Tugasan aktiviti kumpulan.

Menyusun model karton  mengikut kedudukan imam dan makmum dalam solat berjemaah.







Guru membahagikan murid kepada lima kumpulan.

Guru memberi arahan supaya murid berada dalam kumpulan masing- masing.

Guru mengedarkan model karton solat berjemaah kepada setiap kumpulan


Guru memberi arahan setiap kumpulan menyusun kedudukan Imam dan Makmum


Setiap murid mengikut arahan guru dalam masa yang telah ditetapkan

Murid melakukan aktiviti berkumpulan mengikut masa yang ditentukan oleh guru

Hasil kerja yang telah siap dibentangkan di hadapan kelas


Membuat Pengukuhan :

Guru memberi peluang kepada pelajar mengaplikasikan segala penerangan yang diberi dengan menunjukkan prestasi mereka


Model karton

Penilaian terhadap penguasaan murid


Mengembangkan kemahiran murid











Penutup
( 5 minit)


Rumusan isi pengajaran dan pembelajaran.

Tugasan individu sebagai pengukuhan-Lembaran kerja.

Nasyid solat berjemaah.


Guru membuat rumusan berkaitan isi pengajaran.

Guru memberikan tugasan kepada murid.


Guru memberi nasihat kepada murid agar apa yang dipelajari dijadikan amalan dan menjadi contoh dalam kehidupan seharian.

Murid-murid mendengar arahan guru.

Mengakhiri pembelajaran guru dan murid menyanyikan lagu solat berjemaah.


Guru menyediakan lembaran kerja kepada murid.

Mengekalkan dan mengembangkan pengetahuan murid

Video lagu solat berjemaah.


RPH-Langkah 2 dan 3



Langkah 2
( 10 minit)







Lafaz Niat Solat Berjemaah.

-Solat Subuh
-Solat Zuhur
-Solat Asar
-Solat Maghrib
-Solat Isya’






Guru menyoal murid tentang lafaz niat solat berjemaah yang telah dipelajari pada
pembelajaran yang lepas

Guru menyebut lafaz niat solat berjemaah berpandukan slide.

Guru membimbing sebutan lafaz niat.



Murid-murid menyebut lafaz niat mengikut sebutan guru.

Murid-murid menyebut secara latih tubi.

Murid membaca slaid yang dipaparkan.


Murid-murid mendengar ulasan  daripada guru.

Murid menerima lembaran kerja sebagai tugasan pengukuhan .





Merangsang proses mengingat semula



Persembahan slaid


Guru mengaitkan maklumat baru dengan maklumat yang telah dipelajari.


Guru menyediakan lampiran kerja kepada murid.


















Langkah 3
( 15 minit)
















Kedudukan Imam dan Makmum ketika solat berjemaah.




Guru menayangkan gambar kedudukan imam & makmum melalui slaid ms powerpoint.

Guru membimbing pelajar untuk menjadi model sebagai imam dan makmum

Guru menggunakan model kartun solat berjemaah.


Murid memerhati gambar tersebut dengan teliti

Murid-murid mengikut arahan guru dengan baik dan melaksanakan aktiviti kumpulan.


Murid mendengar dan melihat dengan teliti



Menyediakan isi pembelajaran :

Guru menyampaikan isi kandungan pengajaran menggunakan kaedah lakonan.

Slaid persembahan

Memberi Bimbingan :

Guru memberi panduan kepada murid bagaimana kedudukan imam dan makmum solat berjemaah.

Nilai murni: Berdisiplin dalam kehidupan seharian.

Model karton Solat berjemaah.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...